MERUNGKAI MISTERI ALAM DIRI DAN DUNIA FANA

ombak menghempas pantai menaburi pasir berselerakan, meleraikan ikatan dan menghakiskan pantai. pabila istana pasir dibina saat itu ombak mengganas. jika keimanan tidak seutuh dan kuat membina nescaya nasib seusai pepasan pasir..

Search This Blog

Wednesday, October 19, 2011

SEDAR DIRI


awal pagi kita selalu tersedar dek bunyi-bunyian kendereaan yang mnderum. kalau diikiutkan kita tidak mahu bangun. badan berasa penat dan letih. sungguh liat untuk bangun kerana dek diikat oleh syaitan laknatullah..

lihat jam telah menyoroti pukul 7.30 pagi. waktu subuh telah berlalu pergi. sekilas sahaja lihat dijam. mata dilelapkan semula. rasanya hujung cuti ini aku perlu qada tidur hari lain.

tilam itu empuk menampung sekujur badan. telinga tuli dan tidak mengendahkan. tiada sesiapa yang dapat mengganggu tidurku ini. sungguh damai..

namun pada hari ini, suara damai ayam dan burung telah menggamit diriku untuk bangun seawal mungkin.

namun kali ini sungguh berasa berbeza, aku berasa sungguh dibuai oleh ketenangan dan kelembutan...

terduduk sementara menghadap kearah tingkap lalu membukanya luas. hembusan angin dari luar menyapa mukaku........ terasa sejuk..

satu perasaan menyelinap masuk ke dalam diriku tanpa kusedari... ia sangat mendalam dan sukar dimengerti....

aku bingkas bangun dan tanpaku duga titisan airmata membasahi pipi......

berasa sangat sayu melihat makhluk yang dicipta Allah terbuai perlahan melereti derusan angin..

segar teringat dalam diriku, kali ini pertama kali ku bangun menyeru panggilanmu...

aku merasai diriMu begitu dekat dengan diriku... sangat hampir dalam diriku....

dunia sememangnya banyak mengkhayalkan aku dalam kehidupan..

aku begitu takut menghadapi..

masih aku ingat perjanjian yang telah diikat untuk antara diriku dan diriMU disaat ku belum lahir lagi...

kerana itu aku menangis pabila melihat dunia ketika ku dilahirkan..

aku terkejut melihat keadaan dunia yang sangat kucar kacir dan dipenuhi dengan segala kemaksiatan.. aku menangis tanpa henti sehinggalah satu seruan yang satu kepada Allah dikumandangkan...... aku berasa selamat

pada saat itu juga aku melihat tingkap, aku seakan rebah memikirkan dosa yang telah kulakukan...aku sangat leka dengan dunia ini.. aku leka lupa lalai... agamaku ini sangat mulia namun dicaci dan diinjak dunia sana, aku tidak endah aku kecewa... aku leka... aku menyangka hiburan segala-galanya....

hari-hariku diisi dengan permainan video, movie, tv, gelak ketawa dan suka ria entah dari mana...

aku teringat bahwa nabi pernah mengingatkan tiada tawa dibumi ini kerana ia menandakan kelalaian..

baru aku mengerti bahwa tiada ketawa sekiranya kita benar benar mengerti dunia ini sementara...

bagaimana kita menghembuskan nafas terakhir ini... adakah dengan cara baik mahupun buruk..

zahir kita sangat rapuh menmpuh dugaan dan dan cabaran dunia ini..

tidak pernah terfikir untuk kita menggilap hati dan rohani kita....

ia semakin kusam dan tidak bertona semakin dipenuhi dengan titik hitam yang sukar ditanggal ...

titisan air mata semakin deras membasahi pipi......

aku berasa sangat kecil dan sangat rapuh... Engkau Maha Agung... menciptakan dunia ini serta isinya... terlalu banyak bukti kewujudanMu namun tidak pernah ku endah...

ku lupa ku lupa dan terus leka.... aku leka dengan dunia, dunia teknologi ini... aku leka melayani mereka semua yang sudah pasti sementara..... aku menyisihkan diri dari mengingatimu... dalam doa ku hanya sementara... tergesa-gesa... tidak peduli... sedang DiriMu sangat dekat dan ingin mendengar rintihan hambanya....

aku masih lupa, mengingatkan kejayaan dunia segala-galanya... aku leka walaupun telah diingatkan oleh rakan-rakanku.....

sedarlah... sedar dan sedar... dunia bukan sekadarnya... engkau mengejar sesuatu yang sementara... gapai dan carilah kebenaran..... garap ilmu agama mu sedalamnya....

perkukuhkan dirimu, eratkan semangat jihad dalam dirimu.... tidak terfikir ? bagaimana umar al khattab, abu bakar as siddiq begitu agung dan sempurna sifatnya.... tidak pernah menjadi seperti mereka....

jelas, diri begitu rapuh menerima dugaan dunia akhir zaman sebegini.. diri ini tidak kuat... oleh itu aku panjatkan doa selalu memohon bimbingan dariMU....

hindari segala bentuk sifat lalai, lupa dan jauhi kami dari segala keburukan...

aku masih lupa... begitu rumit.. disaat mentari semakin cerah menyinar... nafsu diri semakin membuak mengejar dunia... baru tadi aku terduduk sayu memikirkan diri ini namun aku menjadi semakin gusar.....

aktiviti manusia mengsirna fikiran... menutupi segala kebenaran... sekali lagi aku tersungkur menahan perasaan ini..... bimbingi diri ku ini Ya Allah...

Engkau sentiasa dekat aku tahu... aku yakin Dikau mengerti Engkau Mengetahui.....

pohon dengan kesayuan tempat daku dalam kalangan yang diredai oleh Mu Ya Allah.....

sungguh aku masih mencari kebenaran itu, tetapkan aku di atas jalan lurusMu itu....

anugerahi aku pasangan hidup yang solehah dan menyejukkan hati ini... yang mampu memahat keimanan seteguh gunung mencengkam bumi ini......

berikan kesedaran dalam diri ini selalu.. aku yakin.. Engkau Maha Mendengar... Engkau Dekat... bimbingilan keluargaku, rakan-rakanku.. dan umat islam ini...

dunia sana telah lama bertumpah darah, aku gusar keadaan itu berlaku dibumi ini.... iman harus dipupuk,.. jihad harus ditumbuh....

bimbingi aku agar aku tidak mengejar dunia tapi mengejar akhirat.........Ya Allah


OLEH RIDUAN ANUAR 8PAGI


No comments:

Post a Comment