MERUNGKAI MISTERI ALAM DIRI DAN DUNIA FANA

ombak menghempas pantai menaburi pasir berselerakan, meleraikan ikatan dan menghakiskan pantai. pabila istana pasir dibina saat itu ombak mengganas. jika keimanan tidak seutuh dan kuat membina nescaya nasib seusai pepasan pasir..

Search This Blog

Monday, February 15, 2010

PROGRAM INTERAKSI DI KUALA BERANG (BAHAGIAN 2)


Pada hari ketiga kami bermula dengan solat berjemaah di madrasah. Kuliah subuh disampaikan oleh YDP Kelantan. Walaupun mengantuk tahap dewa ketika itu, aku cuba juga membuka mata seluas-luasnya. Pada pandangan aku sekiranya kuliah ingin diberikan pada waktu pagi sebegitu perlulah diselitkan dengan unsure-unsur ‘humor’atau menerima bantuan daripada alatan seperti ‘slide’ or what whatever suitable for that kind of purpose.



Sejurus itu, kami bersiap dan menjamu selera pagi. Apapun selepas itu sedikit bosan sebab terlalu lama menunggu di dataran menanti agar ke semua fc berkumpul. Terdapat yang baru mandi ketika kami telah menanti di dataran. Air btol diberikan pada setiapa kami hasilan osmosis yang rasanya tidak menyegarkan tetapi cukup untuk menghilangkan dahaga.
Perjalanan dimulakan dengan membahagi kepada dua kumpulan lelaki dan perempuan. Perempuan mendahului perjalanan jungle trekking. Perjalanan yang dipenuhi dengan tahi kerbau sungguh mengharukan. Kami terpaksa mengelakkan sekerap mungkin. Setelah tiba di satu kawasan sekumpulan kerbau berlarian memerhati kami yang ramai ini. Mungkin pada pemikiran mereka kami adalah musuh. Lihat bagaimana dalam mempertahankan diri mereka bekerjasama dan bergerak secara berkumpulan.



Perjalanan lebih mencabar pabila bukit perlu didaki dengan berpaut kepada ranting dan akar yang menyusut di tanah. Perjalanan semakin meletihkan pabila perlu mengharungi sungai beraliran sederhana. Berhenti seketika sementara menanti peserta lain tiba. Kami sempat mengamil gambar bersama. Sungguh mengharukan. Perjalanan diteruskan dengan menuruni cerun bukit dan akhirnya tiba di sebatang sungai yang sesuai untuk bermandi manda. Pada mulanya saya berfikir bahwa tidak perlu mandi tetapi kami diseur melakukan demikian. Melihatkan seorang fc yang tidak tahu malu membuka baju dan tenang menyelami sungai membuatkan aku sedikit tersentak. Sejurus itu bertaburan wanita dan lelaki mengikuti jejak dan mandi bersama di dalam sungai tersebut. Aku bergerak menjauhi sedikit terkejut meihat suasana tersebut.beberapa orang fc lelaki bertindak memgang dan mengangkat fc wanita dan dilambung ke dalam air membuatkan aku berfikir inikan budaya persatuan ….. ini.



Kecewa teramat sangat kerna budaya barat benar-benar telah meresap didalam diri kita melayu islam ini. Hati hanya mengeji dan tidak tahu mengadu kepada siapa. Kami pulang sejurus pabila semua peserta telah basah dihujani air. Setiba di kem kembali kami bersegera menyiapkan segala pakaian menyusun segala barangan untuk pulang. Sebelum itu terdapat satu majlis penutupan dan penyampaian hadiah. Kami sempat bergambar sejurus itu dan meminta maaf kepada ahli kumpulan. Bertukar-tukar alamat untuk dihubungi dan ceria untuk pulang.



Sesungguhnya kem ‘interaksi’ ini benar-benar membuka mata saya, dan berfikir sejenak di mana sebenarnya diri kita ini. Sebagai umat akhir zaman ini aku menyeru kita menjaga akhlak kita demi menjamin keredhaan Allah. Terima kasih kepada pembaca dan rakan-rakan yang lain.

No comments:

Post a Comment