MERUNGKAI MISTERI ALAM DIRI DAN DUNIA FANA

ombak menghempas pantai menaburi pasir berselerakan, meleraikan ikatan dan menghakiskan pantai. pabila istana pasir dibina saat itu ombak mengganas. jika keimanan tidak seutuh dan kuat membina nescaya nasib seusai pepasan pasir..

Search This Blog

Sunday, December 25, 2011

SUMBER PROTEIN CIPTAAN SAINTIS


seorang saintis dari Belanda bernama Mark Post begitu optimis menghasilkan daging berkultur pertama di dunia secara kaedah in vitro..

kaedah ini melibatkan pengambilan sedikit bahagian daging asal haiwan kemudian digabungkan dengan pelbagai unsur lain seperti glukosa, asid amino, lipid dan mineral. ia dijangka dapat menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi semasa proses penternakan haiwan kerana ia dilakukan hanya di dalam makmal..

artikel ini yang dibaca melalui akhbar kosmo rencana utama 26 disember 2011 turut bakal memberikan impak kepada industri penternakan konvensional..

walaupun setakat ini post tidak mengeluarkan sebarang produk namun dalam beberapa tahun akan datang bakal muncul produk seperti sosej melalui kaedah ini.. menurut mereka yg telah mengujunya mengatakan ia tidak mempunyai rasa dan warna yang tidak menarik..

apapun, bagi memperolehi status halal bagi umat islam dilihat sukar dan mengambil masa yang panjang.. kaedah ini sememangnya berbahaya sekiranya pencampuran bahan-bahan yang sanagt berbahaya dan tidak sesuai.. sedangkan pihak yang menerajui kajian yang dilakukan dimana menannggung kos kaedah ini tidak mahu dipublicitikan kepada media..

seharusnya kita sebagai umat islam berhati-hati adakah kaedah ini merupakan salah satu cara penghapusan manusia oleh pihak tertentu melalui makanan.. sama-sama kita renungkan..

apa yang lebih penting adalah bersederhana dan menjaga kesihatan dengan mengikut sunnah dan piramid makanan.. wallahualam.

No comments:

Post a Comment