MERUNGKAI MISTERI ALAM DIRI DAN DUNIA FANA

ombak menghempas pantai menaburi pasir berselerakan, meleraikan ikatan dan menghakiskan pantai. pabila istana pasir dibina saat itu ombak mengganas. jika keimanan tidak seutuh dan kuat membina nescaya nasib seusai pepasan pasir..

Search This Blog

Wednesday, April 7, 2010

Burung Besi Yang Digeruni

PESAWAT tanpa juruterbang (UAV), peninjau atau pesawat dengan kawalan jarak jauh merupakan antara nama yang diberikan kepada pesawat kecil yang semakin digeruni masa kini.
Bagi kebanyakan negara, memiliki pesawat UAV atau boleh juga dipanggil 'burung besi' itu seakan menjadi satu keperluan kepada pasukan angkatan tentera mana-mana negara.
Ini kerana pesawat itu bukan hanya boleh digunakan untuk mengintip pergerakan musuh tetapi juga dijadikan senjata untuk menyerang musuh dalam senyap.
Kelebihan pesawat ini ialah selain tidak memerlukan pemandu, ia boleh terbang di bawah pengesanan radar dan boleh juga dijadikan seperti peluru berpandu iaitu meletupkan dirinya sendiri ke sasaran.
Malaysia sendiri dikatakan telah menggunakan beberapa buah pesawat UAV yang berperanan sebagai pesawat peninjau dan berkemungkunan akan menggunakan pesawat UAV buatan tempatan di masa depan.
Selain digunakan untuk aktiviti ketenteraan, UAV juga sebenarnya banyak digunakan dalam kerja-kerja seperti penyelidikan saintifik, remote sensing, memadam kebakaran, memeriksa kedudukan paip dan sebagainya.
Menurut sumber industri, kira-kira 44 negara di seluruh dunia hari menggunakan pesawat UAV untuk pelbagai tujuan.
Jumlah UAV di seluruh dunia, sebenarnya bukan hanya bertambah tetapi ia menjadi semakin pantas, kuat dan pintar dalam pelbagai model yang dibangunkan.
Avenger, misalnya merupakan UAV yang mampu memburu dan membunuh tiga kali lebih pantas berbanding model sebelumnya, Predator yang banyak digunakan di dalam perang di Iraq dan Afghanistan.
Bagi melihat sejauh mana perkembangan teknologi 'burung besi' ini, Mingguan Malaysia ingin memaparkan beberapa UAE yang sedang dibangunkan untuk kegunaan di masa depan.
Phantom Ray
Pesawat berkelas Stealth ini dibangunkan oleh The Boeing Company dengan berpangkalan di Pangkalan Tentera Udara Edwards, Lancaster, California, AS.
Prototaip ini menggunakan sayap berkuasa jet yang menggunakan teknologi perang terkini seperti menganggu radar, mengisi minyak di udara, anti peluru berpandu dan sebagainya.
Jurutera menjangkakan pesawat ini boleh terbang sehingga 12,192 meter (m) dan mempunyai kelajuan sehingga 982 kilometer/jam (km/j) yang akan menjadikannya UAV paling laju pernah dicipta.
Demon
Pesawat ini dibangunkan oleh BAE Systems dan ketika ini masih berada dalam makmal pertahanan syarikat itu di London.
Pesawat ini terbang tanpa sirip atau bahagian yang boleh diubah kerana seluruh badan berbentuk seperti sayap.
Keseluruhan pesawat dikawal oleh perisian yang menentukan bagaimana ia terbang ke atas dan bawah, termasuk membelok kiri dan kanan.
BAE menjangkakan pesawat ini boleh diuji tidak lama lagi.
Vulture
Pesawat yang dijana oleh tenaga solar ini dibina oleh Lockheed Martin.
Pesawat berbentuk seperti tali pinggang ini dibina untuk kemampuan terbang setinggi 16,764 meter dan boleh berada di udara sehingga tempoh lima tahun secara berterusan.
Ia sangat sesuai diletakkan dengan kamera pemantauan yang boleh memantau sejauh 965 kilometer di bawah bumi.
Badan pesawat ini boleh membengkok atau melurus apabila berhadapan dengan rintangan angin.
RQ-170 Sentinel
Pesawat jenis Stealth ini dibangunkan oleh Lockheed Martin dan dikatakan menjalankan misi rahsia dan dipercayai berada di pangkalan tentera AS di Afghanistan.
Tidak banyak yang diketahui mengenai pesawat ini dan dipercayai mempunyai kemampuan terbang dengan ketinggian sehingga 15,240 meter.
Pesawat ini dijangka tidak digunakan sebagai pesawat pengebom kerana ia tidak membawa senjata bersamanya tetapi berfungsi sebagai pesawat pengintip.
Avenger (Predator C)
Pesawat ini dibina oleh General Atomics Aeronautical Systems dengan fungsi memburu dan memusnahkan.
Pesawat ini mampu membawa peralatan seberat 1,360 kg sama ada dalam bentuk kamera pengawasan dan peluru pemusnah seperti peluru berpandu kawalan laser Hellfire.
Pesawat ini boleh terbang dengan kelajuan 853 km/j dan boleh terbang tanpa henti selama 20 jam.
Embla
Pesawat UAV yang dibina oleh Aesir dari Britain ini berada dalam kategori Hovercraft dan digunakan di Afghanistan dan zon bencana.
Ia mempunyai kemampuan terbang dan mendarat menegak (VTOL) seperti helikopter dan sesuai untuk membantu tentera di lereng-lereng bukit.
Pesawat ini boleh terbang dengan ketinggian 3,048 meter dan kelajuan 80 km/j.
Ion Tiger
Pesawat ini dibangunkan oleh Naval Research Laboratory, Washington yang mempunyai tugasan lasak dengan berkhidmat di kawasan Eropah. Ia juga mungkin boleh terbang sehingga Asia Barat jika teknologi sel bahan bakarnya dipertingkat.
Ia boleh terbang tanpa dapat didengar walaupun berada pada ketinggian 305 meter atau sehingga mencapai ketinggian 4,267 meter.
Kemampuannya untuk terbang selama 24 jam memberikan kelebihan untuk beroperasi di kawasan lereng bukit dan saiznya yang kecil membolehkan ia menghampiri musuh dengan kameranya yang ringan dan murah.
Excalibur
Pesawat UAV ini mempunyai fungsi memburu dan memusnah dan boleh digunakan dalam zon perang di laut dan darat.
Ia juga boleh terbang dan mendarat tanpa lapangan terbang dan boleh terbang dengan ketinggian 9,144 meter.
Dilengkapi dengan 181 kg peluru berpandu laser, Excalibur boleh memusnahkan sasaran yang berada sejauh 966 km dari tempat pelancarannya.
Sebenarnya banyak lagi pesawat UAV atau 'burung besi' yang sedang dibangunkan untuk masa depan, selain yang digunakan pada masa kini.
Antara pesawat masa depan itu ialah S-100 Camcopter dari Austria, Skylite dari BAE Systems, Mantisdari Bluebird Aero Systems, Boeing HALE (High Altitude Long Endurance) dari Boeng, Global Observer dari AeroVironment dan Samarai dari Lockheed Martin.
Manakala pesawat UAV yang sedang digunakan pula ialah RQ-11B Raven, Wasp III, Desert Hawk, MD4-200 (Microdrone), T-Hawk/gMAV, Aerosonde, FINDER, ScanEagle, RQ-7 Shadow (AAI), Hermes 450/Watchkeeper, MQ-1 Predator, MQ-9 Reaper dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment