seterusnya teknik yang boleh disesuaikan dalam bilik darjah Malaysia mengikut keadaan,
teknik sticky tape sebenarnya sangat mudah...
teknik ini ditujukan kepada murid yang kerap kali melukakan hati rakan yang lain...
apa yang guru boleh lakukan..ambil sekeping kertas, koyakkan dihadapan murid tersebut
tanya murid itu bagaimana ingin menyambungkannya semula, mungkin dia mengatakan tidak boleh
jangan kecewa, berikan dia soletep(sticky tape)- suruh dia sambungkan kertas tersebut dengan elok
apa yang ingin disampaikan disini adalah , rid memahami bahwa apabila sekeping kertas dikoyak ia membawa pengertian kesakitan yang dirasai oleh hati murid yang dihina/ diherdik( terang kepada murid berkenaan secara positif dan bijaksana)
setiap manusia memerlukan pujukan dan penghargaan dari orang lain... maka analogi meminta maaf diumpamakan dengan menyambungkan semula kertas terkoyak dengan sticky tape- terang kepada murid tersebut bahwa kita seharusnya ringan mulut untuk meminta maaf dan cuba tidak mengeruhkan keadaan dengan melakukan sesuatu yang positif....
kaedah ini mungkin berjaya atau tidak tapi pendekatan yang lemah lembut dengan intonasi suara boleh membantu ia mencapai objektif. kalau boleh rendahkan posisi badan guru dengan bertinggung di samping murid...
selamat mencuba- usaha tangga kejayaan
nantikan teknik seterusnya!!
No comments:
Post a Comment